loading...
مخزن پلی اتیلن
عاطفه بازدید : 26 پنجشنبه 13 خرداد 1400 نظرات (0)

مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن  برای ذخیره مواد شیمیایی و سایر مایعات به ویژه آب در صنایع کشاورزی ، پتروشیمی و کلبه استفاده می شود. انواع مخازن پلی اتیلن با قیمت های مقرون به صرفه و به صورت مخازن افقی ، عمودی ، مخروطی و مکعبی  هست.مخزن آب از نوع پلی اتیلن به دلیل قیمت مناسبی که دارد در ایران بسیار پر فروش بوده و در انواع و شکل های مختلف طراحی و تولید می شود.پلی اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به طوری که ساده تر از تمام پلیمرهای تجاری است. یک مولکول پلی اتیلن زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده ‌است.پلی اتیلن از انواع پلیمرهای گرمانرم می‌باشد بدین معنا که این ماده با رسیدن به نقطه ذوب خود به حالت مایع و با رسیدن به نقطه انجماد به حالت جامد تبدیل می‌شود. پلی اتیلن سنتز شیمیایی اتیلن است که معمولا از ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی به وجود می‌آید که از دلایل خوبی برای انتخاب مخزن پلی اتیلن هست.

مخزن افقی پلی اتیلن

مخزن افقی پلی اتیلن در  اندازه های مختلف از سه نوع مخزن یک لایه ، دو لایه و سه لایه تشکیل شده است. مخازن پلی اتیلن دو لایه بیشتر برای ذخیره مواد شیمیایی و در برخی موارد آب برای دفن استفاده می شود.  مخازن  پلی اتیلن سه لایه دارای خاصیت ضد تشعشع هستند ، بنابراین برای ذخیره آب بسیار مناسب هستند و نور خورشید نمی تواند جلبک در مخازن آب ایجاد کند. همچنین از آسیب رساندن به مواد شیمیایی حساس به آفتاب جلوگیری می کند.

مخزن عمودی پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن عمودی تولید شده توسط شرکت تکتا بافت باختر با حجم های 5 تا 126 متر مکعب ، ظرفیت 5000 تا 126000 لیتر را دارد و از نظر فرم ساخت به سه نوع یک لایه ، دو لایه و سه لایه تقسیم می شود. مخزن پلی اتیلن عمودی  مجهز با دیوارهای مسلح شکل هندسی و قادر به برگزاری مواد و مایعات با pH بالا و پایین است.

مخزن پلی اتیلن مکعبی

و  مخزن مکعب پلاستیکی  در پرکاربردترین مکان برای نصب پلی اتیلن استوانه ای قرار دارد زیرا کمبود فضا وجود ندارد.قیمت مخازن مکعب به دلیل استفاده از مواد پلی اتیلن بیشتر برای افزایش مقاومت تا حدودی بالاتر از مخازن عمودی و افقی است.

اگر در فضاهایی با ورودی باریک به مخزن آب نیاز دارید و برای تأمین آب مورد نیاز خود به مخازن با اندازه و ظرفیت بزرگ نیاز دارید ، بهتر است از مخزن فایبرگلاس یا مخزن کامپوزیت استفاده کنید  تا استوانه ای  ، عمودی ، افقی یا مخزن مکعب از بشقاب استفاده کنید.

مخزن پلی اتیلن به صورت تک لایه تا چند لایه ساخته می شود. ماده اصلی تشکیل دهنده مخازن پلیمری به نام پلی اتیلن است که از چگالی بالایی برخوردار است مخازن پلی اتیلن به صورت تک لایه تا چند لایه ساخته می شوند.

مخازن پلی اتیلن به جهت رعایت اصول بهداشتی، کاهش هزینه های نگهداری مایعات و قابلیت در دسترس بودن همیشگی به صورت سه لایه ساخته می شوند.

تولید کننده مخزن پلی اتیلن:

مخزن پلی اتیلن براساس ساخت جداره در کارخانه پایپ ایران با سه تیپ تولید می شود:

  • مخزن پلی اتیلن تک جداره
  • مخزن پلی اتیلن دوجداره
  • مخزن پلی اتیلن دو لایه

مخزن عمودی پلی اتیلن و مخزن پلی اتیلن افقی هر دو قابلیت استفاده در صنایع کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع پتروشیمی، مراکز صنعتی و نیمه صنعتی، کارگاه های عمرانی، کمپ های کارگری، فراورده های بهداشتی را دارند.

ویژگی های مخزن پلی اتیلن مکعبی

مخازن پلی اتیلن از عایق حرارتی خوبی در برابر سرما و گرما برخوردار هستند و شما می توانید به راحتی این مخازن را جابجا کرده و در مکان های مورد نظر خود نصب کنید.این مخازن پلی اتیلن  دارای سه لایه محافظ است که در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید ، تشکیل جلبک به دلیل نور خورشید و خوردگی ناشی از مواد شیمیایی بسیار مقاوم است.

مخزن اسپری PE

نوع دیگری از مخازن پلی اتیلن که اکثر کشاورزان صنعت کشاورزی کشور از آن استفاده می کنند  مخزن سمپاش پلی اتیلن است  که به راحتی می توانید انواع مواد شیمیایی و سموم دفع آفات را در داخل این مخازن ذخیره کرده و هنگام پاشش از آنها استفاده کنید.دلیل استفاده از مخازن پلی اتیلن سه لایه در صنایع مختلف به ویژه صنایع کشاورزی و پتروشیمی و در برخی موارد برای مصارف خانگی به دلیل نفوذناپذیری مخازن آب در برابر نور خورشید برای جلوگیری از فساد آب و تشکیل جلبک در مخزن این امر به دلیل استفاده از یک لایه میانی تیره است که در وسط لایه های داخلی و خارجی پلی اتیلن مخزن آب تعبیه شده است   . برخی از شرکت ها یک لایه میانی تیره در مخازن پلی اتیلن از دوده صنعتی و کربنات سدیم و همچنین برخی از مواد قدیمی بازیافت شده تولید می کنند که همگی برای سلامتی انسان مضر هستند.بهترین نوع مخازن پلی اتیلن که برای ذخیره آب استفاده می شود مخازن دو لایه هستند ، لایه بیرونی دارای رنگ تیره و لایه داخلی دارای رنگ سفید است. اول از همه ، قیمت چنین مخازنی مناسب است و ثانیا ، آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و از فساد آب ذخیره شده در آنها جلوگیری می کنند.

                                                                                     

ویژگی های مخزن پلی اتیلن

  • جلوگیری از تشکیل جلبک و قارچ به دلیل وجود یک لایه سیاه برای مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید.

  • سبک و حمل و نصب آن آسان است.

  • تأیید امنیت نظامی ، وزارت بهداشت ، سازمان ساختمان آموزشی ، مرکز تحقیقات ملی را به دست آورد.

  • مخزن یک قطعه است و جوشکاری ندارد تا نشت داخلی آب اتفاق نیفتد.

  • این مخزن دارای طولانی ترین دوره ضمانت از پنج تا ده سال در برابر نقص تولید است.

مشخصات مخزن پلی اتیلن

  • مخزن پلی اتیلن از بیرون با تسمه های دایره ای احاطه شده است تا فشار آب طرفین مخزن کاهش یابد و در نتیجه طول عمر مخزن افزایش یابد.

  • مخزن پلی اتیلن از دو لایه ساخته شده است: از داخل سفید و از بیرون سیاه.

  • مخزن پلی اتیلن متشکل از سه لایه نیز ساخته می شود: از داخل سفید ، از وسط سیاه و از خارج سفید.

  • مخزن پلی اتیلن  مجهز به چهار میله بالایی از بالای مخزن است ، تا مخزن از بالا متعادل شود ، همچنین برای ایجاد شکافهای تغذیه و سرریز استفاده می شود.

نحوه نصب مخزن 

پایه های مخزن باید از بتن ، تیر آهن یا سطح پایه ساخته شده باشد تا این قوانین کاملاً برابر باشند ، مخصوصاً هنگام نصب تیر آهن ، مسواک زدن آهن بر روی تیر حداقل 5 میلی متر لازم است.

مخزن باید بر روی یک پایه کاملاً صاف نصب شود تا در زیر مخزن خللی ایجاد نشود.

نحوه نصب کابینت 

  • شکاف هایی برای مخزن ساخته شده است.

  • نوک پستان آهنی گالوانیزه ، فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ باید نصب شود و نوک آن شامل 2 مهره قفل + 2 گل رز + تعدادی جوآن باشد تا نوک آن از داخل و خارج مخزن نصب شود.

  • ترجیح داده می شود در قسمت زیر مخزن روزنه ایجاد نشود زیرا این امر بر عمر مخزن پیش فرض تأثیر منفی می گذارد و در بدنه مخزن مکان های مشخصی برای ایجاد این سوراخ ها وجود دارد.

مراحل عقیم سازی مخزن

مخزن آب را خالی کنید و 10 تا 15 سانتی متر آب باقی بگذارید.

100 گرم پودر ضدعفونی کننده را در سطل حاوی نیمی از آب حل کرده و خوب هم بزنید تا حل شود.

برای جلوگیری از نفوذ آب حاوی درصد زیادی کلر از طریق لوله ها ، کوره بسته است ، زیرا استفاده از آن برای سلامت جامعه خطرناک است.

آب حاوی کلر به آب مخزن اضافه می شود و دیواره ها و سقف مخزن با استفاده از برس های پلاستیکی یا پلاستیکی با آب شسته می شود ، استفاده از برس های مفتولی برای جلوگیری از آسیب دیدن دیواره های مخزن ممنوع است.

تخلیه آب شستشو از طریق دریچه واقع در پایین مخزن (دریچه لباسشویی).

مخزن را مجدداً با آب پر کنید و قبل از باز کردن دریچه منتهی به آپارتمان ها ، آب را در آن دو ساعت بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از آن ، اثری از کلر در آب وجود ندارد.

برای مصرف انسان ، این فرآیند را هر سه ماه حداقل تکرار کنید.

3 نکته مهم در هنگام خرید مخزن آب آشامیدنی برای خانه شما که غفلت از آن هزینه زیادی برای شما خواهد داشت:

بسیاری از افراد برای تأمین نیاز آب خود به طور شبانه روزی ، به ویژه در زمان قطع ، به مخازن آب آشامیدنی اعتماد می کنند تا کارهای تعمیر و نگهداری ، نصب یا توسعه را در شبکه های عمومی انجام دهند ، اما ممکن است بیشتر آنها هنگام خرید نحوه انتخاب مخزن بهداشتی بلد نباشند ، و آنها نمی دانند که 3 علامت اساسی سلامت مخزن وجود دارد ، که باعث می شود مخازنی بخرند که ممکن است برای آنها ضررهای مادی داشته باشد و شاید مشکلات سلامتی مورد نیاز آنها باشد.

بسیاری از مردم از مشخصات مخزن آب بهداشتی اطلاع ندارند و مخازن را به طور تصادفی خریداری می کنند که بعدا باعث پشیمانی آنها می شود ، زیرا در معرض تلفات مواد قرار می گیرند و احتمالاً مشکلات بهداشتی ، نشان می دهد که مخزن آب سالم ، باید از پلی اتیلن خالص ساخته شود ، و این توسط متخصصان تأیید می شود ، یا با بررسی تاییدیه وزارت بهداشت در مورد نوع خریداری شده ، جایی که بهداشت تأیید می کند ماده و درجه خلوص آن.

توفیق با اشاره به اینکه 3 مشخصات اساسی وجود دارد که مطابقت این مخزن را با مشخصات از جمله (رنگ ، بو و وزن) تضمین می کند ، توضیح داد که رنگ مخزن باید با یک رنگ سفید خالص از داخل و خارج مشخص شود ، و بوی آن باید قابل قبول باشد و هیچگونه بوی پلاستیک سوخته نداشته باشد. ، در حالی که انتخاب یک مخزن ایده آل مستلزم خرید مخزن با سنگین ترین وزن است ، به این معنی که هنگام انتخاب مخزن 3 متر مکعب 130 کیلوگرم و مخزن دیگری از همان ظرفیت اما 150 کیلوگرم است ، در اینجا شما باید یک سنگین را انتخاب کنید ، زیرا نشان می دهد مقدار پلی اتیلن در آن بسیار مناسب است.
از جمله (مشخص می شود که برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آسان باید سطح صاف باشد ، قرار دادن آن در مکانی که تسهیل کند کارگر تعمیر و نگهداری برای انجام وظایف خود ، در نظر گرفتن وجود یک لوله تخلیه برای تسهیل روند تعمیر و نگهداری ، بستن محکم دهانه مخزن و باز نگذاشتن آن برای محافظت از آب در برابر آلودگی به دلیل عوامل آب و هوایی یا حشرات ، تمیز کردن ، ضد عفونی کردن و عقیم سازی مخزن حداقل هر 6 ماه یک بار توسط متخصصان).
توفیق با اشاره به اینکه تغییر رنگ یا بوی آب یا هر دو ، گواه آلودگی آب مخزن به انواع مختلف باکتری است ، خاطرنشان کرد: رنگ و بو برجسته ترین نشانه های آلودگی آب مخزن است و عدم مداخله فوری ممکن است منجر به مشکلات زیادی شود ، توضیح می دهد که مطالعات او تایید کرد که آلودگی آب ممکن است باعث عفونت های پوستی و بیماری های آزار دهنده شود.
مدیر کل شرکت تصفیه آب با تأکید بر اینکه متخصصان از روش های علمی و فنی مورد مطالعه در فرآیند عقیم سازی استفاده می کنند ، نسبت به غفلت از ضد عفونی ، تمیز کردن و عقیم سازی مخزن با دو یا سه بار در سال هشدار می دهند ، آلودگی آب مخزن به عهده صاحبان آن است و آنها باید به خوبی معامله کنند و استانداردهای مناسب را برای بهره مندی از مخزن اعمال کنند. و سهل انگاری آنها آن را به یک بمب ساعتی تبدیل نکرده است. آنها اولین کسانی هستند که تحت تأثیر انفجار  است.

برای مطالعه بیشتر به سایت ناب زیست ما مراجعه کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 21
  • بازدید کلی : 112